Інформація про кафедру до 100-річчя Університету

Кафедра психології була створена в 1986 р. в результаті реорганізації кафедри педагогіки та психології хіміко-біологічного факультету. З 1997 р. кафедра входила до складу соціально-гуманітарного факультету і з 2013 р. – до Навчально-наукового інституту соціально-педагогічної та мистецької освіти. У складі інституту з 2002 по 2015 рр. науково-освітню діяльність здійснювали кафедра загальної психології та кафедра практичної психології, які 2015 р. були об’єднані в кафедру психології.

Упродовж трьох десятиріч кафедру очолювали: канд.психол.наук, доцент Л.М. Марковець, канд.психол.наук, доцент Г.В. Марковець, канд.пед.наук, доцент Л.П. Добровольська, д-р.філос.наук, професор Т.С. Троїцька, д-р.психол.наук, професор В.Й. Бочелюк. 

У 2017 р. завідувачем кафедри психології було обрано канд.психол.наук, доцента Н.М. Фалько. 

Останні роки видалися вкрай важкими для нашої країни і міста, 2020-2021 рр. – COVID-19, у 2022 р. розпочалася повномасштабна війна і окупація м. Мелітополь. Проте натхнення, патріотизм, оптимізм і велика працездатність колективу кафедри дозволила не тільки втриматися у вирі подій, встояти при вимушеному переміщенні Університету до м. Запоріжжя, а й досягти успіхів у науково-дослідній, навчально-методичній, суспільній діяльності, що сприяло розширенню освітнього і професійного простору кафедри. Зокрема, у 2020 р. відбулася успішна акредитація освітніх програм «Психологія. Клінічна психологія», «Психологія. Психологічне консультування» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти; у 2023 р. започатковано нову освітню програму «Клінічна та реабілітаційна психологія» другого (магістерського) рівня вищої освіти та дві міждисциплінарні освітньо-наукові програми «Соціологія і психологія муніципальної політики» та «Гарденотерапія» другого (магістерського) рівня вищої освіти.

Впродовж останніх п’яти років знання та практичні навички майбутнім психологам передає досвідчений колектив висококваліфікованих фахівців та професіоналів-практиків: д-р.психол.наук, професор О.В. Ковальова (О.В. Царькова), канд.психол.наук, доцент Н.М. Фалько, канд.психол.наук, доцент Н.В. Гузь, канд.психол.наук, доцент О.О. Прокоф’єва, канд.психол.наук, доцент С.В. Шевченко, канд.психол.наук, доцент Л.М. Кобильнік, старший викладач Г.Б. Варіна. Багато років на кафедрі працював професіонал-практик, гіпнотерапевт, канд.психол.наук, доцент І.Г. Денисов. Надійними помічниками в роботі є викладач-стажист Т.А. Братишко та лаборанти кафедри С.Д. Ціомашко та Я.Е. Устюгова.

Науково-педагогічні працівники кафедри представляють університет у галузевій експертній раді 05 Соціальні та поведінкові науки й експертній групі спеціальності 053 Психологія Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти (Н.М. Фалько, О.О. Прокоф’єва), у експертній групі з психології та педагогіки експертної ради Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти» МОН України з надання грифів навчальній літературі та навчальним програмам (О.В. Ковальова), експертній групі Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти» МОН України з експертизи електронних версій проєктів підручників (О.О. Прокоф’єва), експертній групі з експертизи проєктів наукових досліджень у МОН України (О.О. Прокоф’єва).

Дослідження викладачів кафедри сконцентровані навколо проблеми формування ресурсності та життєстійкості особистості в структурі загального адаптаційного потенціалу людини, а саме навколо комплексної наукової теми «Психологічні засади актуалізації ресурсності та життєстійкості особистості: концептуалізація та розвиток» (0121U110568, керівник Н.М. Фалько). Дослідження має прикладну спрямованість і зорієнтоване на вирішення конкретних практичних завдань, які здатен вирішувати спеціаліст-психолог у сучасному мінливому світі та суспільстві, що трансформується. 

Спектр наукових інтересів викладачів кафедри є багатовекторним та проблемно-орієнтованим: психологія особистості та міжособистісних стосунків; методика сучасної психодіагностики; сучасні методи психологічного консультування, групової психотерапії; психологія сім’ї; практична психологія в маркетингу та рекламі; клінічна та реабілітаційна психологія; психологія впливу та маніпуляцій; коучингові та PR-технології; інноваційні технології в психології; психодраматерапія; травматерапія; арт-терапія та ін.На сьогодні кафедра забезпечує викладання понад 60 освітніх компонентів за спеціальністю 053 Психологія. За останні п’ять років відбувся захист докторської дисертації та отримання вченого звання професора О.В. Ковальовою, отримання вченого звання доцента С.В. Шевченко й І.Г. Денисовим. 

У 2019-2021 рр. викладачі кафедри брали участь у реалізації наукової теми молодих учених за рахунок коштів загального фонду державного бюджету «Розробка методології психолого-педагогічного супроводу сімей, які виховують дітей з особливими потребами» (№ держреєстрації: 0119U002003, керівник О.В. Ковальова). Викладачі кафедри були залучені до реалізації  грантового контракту між Європейським Союзом в особі Європейської Комісії та Виконавчим комітетом Бердянської міської ради, впроваджуючи курси «Вдосконалення надання психологічної підтримки дорослим у пост-конфліктних ситуаціях» та «Активізація місцевих ЗМІ в сприянні соціальному консенсусу, врегулюванню конфліктів між ВПО та місцевими громадами і уникненню прищеплення стереотипів та тавр до ВПО» (Н.М. Фалько, Н.М. Гузь). У 2019 р. колектив кафедри отримав фінансування з міського бюджету м. Мелітополя і реалізовував культурно-просвітницький проєкт «Соціально-освітній хакатон «Дізнаюсь. Зумію. Зроблю» (керівник С.В. Шевченко).

Фахівці кафедри були активними учасниками творчої групи експерименту всеукраїнського рівня «Система підготовки фахівців соціальної сфери до національно-патріотичного виховання дітей та молоді на засадах соціального партнерства» на базі навчальних закладів Запорізької області у 2017-2022 рр. (Н.М. Фалько, О.О. Прокоф’єва), робочої групи дослідно-експериментальної роботи «Створення навчально-методичних засад формування у дітей навичок міжкультурної комунікації в загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладах Запорізької області» у 2014-2022 рр. (Н.В. Гузь), членом координаційної групи Департаменту соціального захисту населення Запорізької обласної державної адміністрації щодо взаємодії суб’єктів із надання соціально-психологічної допомоги особам, демобілізованим з лав ЗСУ, Національної Гвардії України, Прикордонної служби України, учасникам АТО та їх сім’ям (Н.М. Фалько).

Науково-педагогічні працівники кафедри активно публікуються у фахових та закордонних виданнях, зокрема, за останні 5 років викладачі мають більше 30 публікацій, які індексуються у міжнародних базах даних Scopus і Web of Science, більше 200 публікацій у фахових виданнях, які індексуються у базі даних Index Copernicus, отримали більше 50 свідоцтв про авторське право на твір.  

Найвагомішим внеском у банк психологічних теорій і практик стали праці: 

Концептуалізація системи сімейно-орієнтованого психолого-педагогічного супроводу родини, яка виховує дитину з особливими потребами: колективна монографія / за заг. ред. д-р.психол.наук О.В. Царькової. Мелітополь, 2019; 


Довідник для педагогічних працівників і батьків, що виховують дітей з особливими освітніми потребами / О.В. Царькова, О.О. Прокоф’єва, Г.Б. Варіна, В.В. Чорна. Мелітополь, 2019; 

Комплекс психолого-педагогічних порад батькам та педагогічним працівникам, які виховують гіперактивну дитину з синдромом дефіциту уваги (СДУГ): навчально-методичний посібник для здобувачів вищої освіти спеціальності 053 Психологія / О.В. Царькова, О.О. Прокоф’єва, Г.Б. Варіна. Мелітополь, 2019;

Комплекс психолого-педагогічних порад батькам та педагогічним працівникам, які виховують дитину із затримкою психічного розвитку: навчально-методичний посібник для здобувачів вищої освіти спеціальності 053 Психологія / О.В. Царькова, О.О. Прокоф’єва, Г.Б. Варіна. Мелітополь, 2019;

Шлях до успіху: сучасні технології профорієнтаційної роботи: навчально-методичний посібник. / укл. Г.Б. Варіна, О.В. Царькова. Мелітополь, 2019;

Грані власного Я: навчально-методичні рекомендації для роботи в авторській техніці об’ємна пісочна мандала / укл. Г.Б. Варіна, О.В. Царькова. Мелітополь, 2019;

Практикум із групової психокорекції: підручник / О.О. Прокоф’єва, О.В. Ковальова, Г.Б. Варіна. Мелітополь, 2020; 

Банк-практикум: технології психологічного супроводу інклюзивного простору: науково-методичне видання / Г.Б. Варіна, А.С. Яценко, О.О. Прокоф’єва, О.В. Ковальова. Мелітополь, 2020; 

Казки для дружної сім’ї: наочно-навчальні матеріали для здобувачів спеціальності 053 Психологія, 012 Дошкільна освіта, 013 Початкова освіта / Н.Б. Матвієнко, О.О. Прокоф’єва, О.Л. Гармаш, А.Б. Гармаш. Мелітополь, 2020; 

Вступ до спеціальності (психологія): практикум: навчально-методичний посібник / укл. Г.Б. Варіна, Л.М. Кобильнік, Н.М. Фалько. Мелітополь, 2020; 

Психологія: навчально-методичний посібник для здобувачів вищої освіти / укл. Л.М. Кобильнік. Мелітополь, 2021; 

Загальна психологія з навчальною практикою: навчально-методичний посібник для здобувачів вищої освіти на першому (бакалаврському) рівні / укл. Л.М. Кобильнік. Мелітополь, 2021; 

Вікова психологія з практикумом: навчально-методичний посібник для здобувачів вищої освіти на першому (бакалаврському) рівні / укл. Л.М. Кобильнік. Мелітополь, 2021; 

Розвиток комунікативної компетентності та професійна етика психолога: навчально-методичний посібник для здобувачів вищої освіти на другому (магістерському) рівні / укл. Л.М. Кобильнік. Мелітополь, 2021; 

Psychological foundations of the actualization of resourcefulness and vitality of the individual: conceptualization and development / Monograph. Opole, 2023.


Г.Б. Варіна у 2020 р. була запрошена редактором закордонних колективних монографій у видавництві м. Ополе, Польща: «Psychological resources of the individual under the conditions of modern challenges», «The psychological health of the personality and society: the challenges of today».

Науково-педагогічні працівники кафедри мають видання у закордонних і українських колективних монографіях:

Innovations in science: the challenges of our time/ monograph / Accent Graphics Communications and Publishing, 2018;

Сучасні здоров’язбережувальні технології: монографія / за заг. ред. Ю.Д. Бойчука. Харків, 2018;

Modern Technologies in Management and Social Sphere Development. Opole, 2019;

Integration of traditional and innovation processes in modern pedagogy and psychology: collective monograph. Lviv: Liha-Pres, 2019, SENSE. 

Інноваційні технології розвитку психологічних ресурсів особистості: монографія. Херсон, 2019;

Psychological resources of the individual under the conditions of modern challenges. Editors: Jozef Kaczmarek, Hanna Varina. Monograph. Opole: The Academy of Management and Administration in Opole, 2020;

The role of technology in the socio-economic development of the post-quarantine world. Monograph. Edited by Magdalena Gawron-Łapuszek, Andrii Karpenko. Katowice, 2020; 

Education in the post-coronavirus world: the place of information and innovative technologies Edited by Aleksander Ostenda Oksana Dzhus. Katowice, 2020; 

The psychological health of the personality and society: the challenges of today. Monograph. Eds. Małgorzata Turbiarz & Hanna Varina. Opole, 2020;

Improving living standards in a globalized world: opportunities and challenges. Monograph. Ed.: Tetyana Nestorenko, Tadeusz Pokusa. Opole, 2021; 

Психологічні ресурси в умовах життєвої та суспільної кризи: соціальний та особистісний виміри: монографія. Ред. В.Ф. Казібекова. Херсон, 2021;

Специфіка розвитку сучасного соціально-гуманітарного середовища: монографія. Харків, 2021;

Modern technologies for solving actual society’s problems. Edited by Oleksandr Nestorenko and Iryna Ostopolets. Publishing House of University of Technology, Katowice, 2022; 

Possibilities and limitations of Psychodrama Online. Ed. Manfred Jannicke, Gerda Mavers. 2022;

Modern science and education: problems and development prospects. Ed. by Jakub Świerzawski and Iryna Ostopolets. Katowice, 2022; 

Сучасне суспільство: монографія. Харків, 2022.

Фахівцями кафедри підготовлено понад 3350 здобувачів освіти – практичних психологів, організовано та проведено понад 100 міжнародних, всеукраїнських і регіональних конференцій, семінарів, круглих столів, тренінгів, майстер-класів.

Унікальною практикою набуття здобувачами навичок soft-skills є робота в мультидисциплінарній команді під час проходження виробничої практики в рамках реалізації проєкту Ради Європи «Етнічні спільноти та спілність: запорука громадської активності та довіри», Мелітополь-Запоріжжя, 2022 р. 

У науковому житті кафедри беруть активну участь здобувачі, які є учасниками наукового гуртка «Оrdo Аmoris». Про результати якісної співпраці викладачів та здобувачів вищої освіти свідчать призові місця у міжнародних, всеукраїнських, обласних студентських олімпіадах та конкурсах студентських наукових робіт, публікації в наукових фахових та міжнародних виданнях. Серед переможців наукового конкурсу International scientific project «Europen intergation in education, culture» – «1:0 in favor of the «New player» Пашкова В. (2020 р.). Серед призерів ІІ-го етапу Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт: Яременко А. (2019 р.), Чиркова А. (2019 р.), Дубовик А. (2020 р.). У 2022-2023 рр. ІІ етап Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт не проводився, однак переможцями І-го етапу Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт стали Брага І. (2022 р.), Сеніна А. (2023 р.), Сеніна С. (2023 р.), Горобець С. (2023 р.). Серед призерів Запорізького обласного конкурсу для обдарованої молоді Горобець С. (2022 р.), Пюрко В. (2022 р.). 

Науково-педагогічні працівники кафедри багато років поспіль беруть активну участь у проведенні II етапу та підготовці III етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН України, що організовується Департаментом освіти і науки Запорізької обласної державної адміністрації. 

Кафедра плідно співпрацює з науковими і освітніми установами України (м. Київ, м. Запоріжжя, м. Одеса, м. Харків, м. Дніпро, м. Херсон, м. Миколаїв, м. Чернівці, м. Львів, м. Хмельницький, м. Ніжин, м. Житомир, м. Тернопіль, м. Кам’янець-Подільський, м. Переяслав), Польщі (м. Ченстохова, м. Седльце, м. Катовіце, м. Ополе, м. Лодзь), Болгарії (м. Софія, м. Благоєвград, м. Пловдив), Австрії (м. Зальцбург), що створює умови для мобільного вирішення як теоретичних, так і практичних проблем інтернаціоналізації освіти та підвищення якості освітнього процесу.

Партнерами кафедри виступають зовнішні стейкголдери (М.О. Семікін – заступник Мелітопольського міського голови з питань діяльності виконавчих органів влади, Н.Є. Ренферт – психолог, травматерапевт Психосоматичної реабілітаційної клініки Альпенблік, Існі-Ноєтраухбург (Німеччина), Е.С. Емінова – психолог у Центрі надання психологічної допомоги для українців в Garden Lane Church (Велика Британія), Т.А. Ткачова – фахівець з навчання, оцінки та розвитку персоналу ПрАТ МХП «Оріль-Лідер», Н.В. Кваша – методист Запорізького міського територіального центру соціального обслуговування, Т.О. Мостова – директор КЗ «Василівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №3» Василівської міської ради Запорізької області, Ю.В. Поліщук – дефектолог, логопед, медичний психолог, Л.Г. Бреславець – практичний психолог, арттерапевт, директор комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр» Солоницівської селищної ради, В.М. Петров – психолог-волонтер, простір для ВПО Шелтер, Н.Ю. Мусієнко – психолог Мелітопольського районного відділу 1 філії Державної установи «Центр пробації» у Запорізькій області, Л.В. Муха – волонтер Благодійної організації «Світ українцям», Н.М. Савченко – директор Ліцею № 16 Мелітопольської міської ради Запорізької області, А.С. Сухомлінова – голова студентської ради університету), які активно долучаються до обговорення цілей та змісту освітніх програм, програмних результатів навчання, пропонують актуальні освітні компоненти, беруть участь у підсумковій атестації.

Фахівці кафедри активно долучились до реалізації Концепції «Нової української школи», зокрема здійснюють тренінги, психолого-консультативний, науково-дослідницький супровід підготовки педагогічних працівників та практичних психологів у межах Науково-методичної майстерні вчителя «Нової української школи» та Психологічного центру. 

Колективом кафедри розроблено і впроваджено сертифікаційні освітні програми: «Теорія і практика сугестології та гіпнології», «Практична робота психолога-консультанта», «Сексуальна орієнтація та гендерна ідентичність», «Особливості побудови партнерської взаємодії з учасниками освітнього процесу: психологічний та інклюзивний аспекти», «Менеджмент кризового та екстреного психологічного втручання» та «Сучасні практико-орієнтовані технології в психології». На кафедрі постійно діють ліцензовані МОН України курси підвищення кваліфікації зі спеціальності 053 Психологія «Сучасні інноваційні технології в освіті та психології».

Викладачі кафедри є сертифікованими фахівцями з арт-терапії, психодраматерапії, травматерапії, символдрами, кризової терапії та членами професійних міжнародних і всеукраїнських організацій, серед яких: PIfE (Psychodrama Association for Europe E.V.), яка входить у FEPTO, American Psychological Association, IATCS «Guild of intergrative psyhology», Національна психологічна асоціація, Арт-терапевтична асоціація, Південно-східна українська асоціація практичних психологів і арт-терапевтів, Асоціація психотерапевтів і психоаналітиків України, Інститут психодрами, сучасної психотерапії і психології, Інститут розвитку символдрами та глибинної психології, яка входить у Міжнародне товариство Кататимно-імагінативної психотерапії (МТКІП), Українська асоціація сімейних психологів.

Фахівці кафедри є співорганізаторами професійних заходів: Medzinárodná vedecká konferencia «Topical issues of society development in the turbulence conditions», Bratislava, 2020, Scientific and Methodical Seminar «Individualization of Learning: Theory and Practice», Opole, 2020, International Scientific Conference «Information and Innovation Technologies in the XXI Century», Katowice, 2020, International Scientific Conference «The role of information and technology in the construction of the post-coronavirus world», Katowice, 2020, V Міжнародна науково-практична конференція «Сучасні проблеми забезпечення якості життя в глобалізованому світі», Ополе, 2020, Міжнародна науково-практична інтернет-конференція «Гармонізація розвитку особистості у сучасних соціокультурних умовах», Переяслав, 2021, ІX Всеукраїнська науково-практична конференція з міжнародною участю «Соціально-психологічні особливості професійної діяльності фахівців соціальної сфери: територіальні та історичні виміри взаємодії», Мелітополь, 2021.

Також викладачі кафедри виступають ведучими майстер-класів на фестивалях: Всеукраїнський онлайн-фестиваль психоконсультування та психотерапії «Фенікс фест», щорічний Всеукраїнський фестиваль практичної психології та арт-терапії «Арт-дивосвіт», м. Бердянськ, Всеукраїнський фестиваль «Простір психолога» PRO PSY, 2021 р., Всеукраїнський культурно-просвітницький фестиваль «З країни в Україну», 2019 р., «БІЗНЕС-FEST «Покровський ярмарок у Мелітополі», 2019 р., щорічні (не)конференції для шкільних педагогів EdCamp.

Інноваційними практиками у реалізації освітнього процесу є використання авторських розробок: трансформаційних психологічних ігор «Розправ крила» (С.В. Шевченко, Г.Б. Варіна), «Підводний світ» (С.В. Шевченко), «Історія 10 кроків» (С.В. Шевченко), «Ревізія особистості» (С.В. Шевченко), техніки об’ємної пісочної мандали «Грані власного Я» (Г.Б. Варіна, О.В. Ковальова), програм «Пальцевий живопис», «Пісочний світ дитинства» (Н.В. Гузь, Г.Б. Варіна), метафоричних асоціативних карт «Butterfly» (С.В. Шевченко, Г.Б. Варіна), «Сімейна скриня» (О.В. Ковальова).

Фахівці кафедри популяризують психологічні знання у науково-популярних журналах для юнацтва і молоді «Школа юного вченого», «Країна знань», «DiaLOG», науково-популярних виданнях «Психотерапевт і все для його роботи», «Каталог метафоричних карт та технік», «Каталог трансформаційних ігор».

Викладачі кафедри психології та здобувачі освіти виступають волонтерами у співпраці з багатьма національно-культурними та громадськими організаціями: відкритий простір допомоги «Саме тут», м. Запоріжжя, ГО «Спілка учасників АТО Мелітополя», м. Мелітополь, ГО «Мелітопольщина», м. Мелітополь, ГО «Альянс нових мелітопольців», м. Мелітополь, ГО «Набат Кривбас», м. Кривий Ріг, БФ «Мрія», м. Запоріжжя, центр «Побратим», БФ «Маріам», м. Мелітополь, ГО «Особливе батьківство. Захист прав особливих родин», м. Мелітополь. 

Викладачі кафедри беруть активну участь у реалізації міжнародних проєктів: «Жива бібліотека» (проєкт соціальної дії «ProfУСПІХ: стратегія професійного вибору» за підтримки Британської Ради в Україні); культурно-просвітницький проєкт «Європа – наш спільний дім» за підтримки Вищої технічної школи в м. Катовице (Польща); міжнародний пілотний проєкт організований The LEGO Foundation (Данія) за підтримки МОН України; проєкті ЄС для розвитку громадянського суспільства в Україні TOGETHER Європейський простір; European integration: opportunities and challenges for Ukraine» в рамках проєктів фонду Жана Монне та Erasmus+; European policy of social cohesion» в рамках проєктів фонду Жана Монне та Erasmus+; Erasmus+ Jean Monnet Project «European values of diversity an dinclusion forsustainable development»; проєкт Ради Європи «Етнічні спільноти та спільність: запорука громадської активності та довіри», Мелітополь-Запоріжжя, 2022; EdCamp; міжнародний проєкт «Сучасні європейські технології психолого-педагогічного супроводу особистості»; «Intercultural Melitopol #ICCUkraine».

Професійний колектив кафедри допомагає майбутнім психологам вибудовувати майбутню кар’єру, активно співпрацює з громадою, здійснює актуальні наукові дослідження і впевнено крокує до 100-річного ювілею університету.

ПСИХОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР УНІВЕРСИТЕТУ

 

Модернізація суспільних відносин, зокрема освітнього процесу актуалізує створення та апробацію психологічного знання, яке сприятиме адаптації здобувачів вищої освіти до нових умов життєдіяльності, і потребує оптимізації психологічного супроводу науково-освітнього та культурно-просвітницького процесу. Виконання цих завдань зумовило реорганізацію психологічної служби університету та створення у 2015 р. на її базі Психологічного центру (керівники – канд.психол.наук, доцент Н.М. Фалько (2015-2022 рр.), канд.психол.наук, доцент Л.М. Кобильнік (з 2022 р. і дотепер).

Психологічний центр здійснює науково-методичну, культурно-просвітницьку та організаційно-виховну діяльність для розширення простору соціально-психологічних та особистісних можливостей студентської молоді. Метою діяльності центру є психологічне забезпечення та підвищення ефективності професійно-особистісного зростання всіх учасників освітнього процесу, захист їх психічного здоров’я, соціального благополуччя та гармонійного входження у спільний простір багатогранного життя.

Психологічний центр займається науково-дослідницькою, просвітницько-профілактичною, діагностичною, психокорекційною, тренінговою та консультативно-методичною діяльністю. Значне місце у цій діяльності посідають психологічна підтримка успішної адаптації здобувачів вищої освіти, створення оптимальних соціально-психологічних умов для саморозвитку, самовиховання, самореалізації особистості здобувача, формування в учасників освітнього процесу культури піклування про ментальне здоров’я, ознайомлення з техніками і технологіями піклування про власний психічний стан.

Психологічний центр є організатором практико-орієнтованої діяльності, впровадження інноваційних і особистісно-орієнтованих технологій, спрямованих на підвищення ефективності науково-освітнього процесу шляхом його індивідуалізації та диференціації, створення атмосфери комфорту в процесі навчання, розширення простору співробітництва між викладачами та здобувачами вищої освіти. 

У Психологічному центрі проводяться:

– науково-практичні семінари «Психологічна підтримка: турбота про себе, колег та здобувачів в умовах військових дій», «Потенціал особистості в період адаптації до умов ЗВО», «Шлях від власного «Я» до громадянської ідентичності»;

– круглі столи «Жінка і війна», «Особливості роботи психолога з неповнолітніми, які знаходяться в конфлікті з законом», «Позитивна групова мотивація – сходинка до згуртованості колективу», «Аксіологізація культурно-освітнього простору особистості»;

– інформаційно-просвітницькі заходи «Сучасні інноваційні технології в діяльності практичного психолога», «Компетентнісний підхід у вищій освіті: можливості, проблеми взаємної конвертації навчання у світовому культурно-освітньому просторі»; 

– інформаційно-профілактичні заходи «Запобігання та протидія домашнього насилля в умовах воєнного стану в Україні», «Булінг: реалії сучасності, методи запобігання та протидії», «Соціально-психологічні аспекти профілактики та попередження суїцидальної поведінки в студентському середовищі», «Вибір завжди є: профілактика залежностей та негативних явищ», «Запобігання торгівлі людьми»;

– профорієнтаційна гра «Дерево професій»; 

– діалоги-презентації стейкхолдерів і здобувачів магістратури спеціальності «Психологія» «Я – психолог-професіонал»;

– психологічні дебати «Ресурси бажань = бажані ресурси» тощо. 

Технології цілепокладання та життєтворення, зорієнтовані на усвідомлення цілей майбутньої професії, віра у свої можливості та власний успіх, сподівання на позитивні перспективи в майбутньому зумовлює активну волонтерську діяльність здобувачів та науково-педагогічних працівників.

Окремим напрямом діяльності центру є запровадження тренінгових технологій як системи відпрацювання певних алгоритмів навчально-пізнавальних дій і способів розв’язання різних видів завдань, типових для людини з високорозвиненою мотивацією. У центрі проводяться авторські тренінгові програми: «Self-management: вектори самозбереження та самозцілення в умовах воєнного конфлікту», «Важливі навички у період стресу», «Арт-терапія в роботі з дітьми та їх батьками», «Гештальт-підхід в роботі з дітьми та підлітками», «Школа свідомого батьківства»; авторські тренінгові курси: «Моя перлина», «Писанка», «Магія жіночності», «Радість!? Задоволення!? Щастя!?», «Жити або існувати», «Харизматичний оратор», «Тимбілдінг: секрети командоутворення»; психологічні студії «Стресостійкість як фактор психологічного здоров’я», «Як бути більш ресурсним», «Як зберегти себе під час війни»; тренінги для практичних психологів та фахівців соціальних служб: «Вдосконалення психологічної допомоги, що надається дітям та підліткам у постконфліктних ситуаціях», «Вдосконалення надання психологічної підтримки дорослим у постконфліктних ситуаціях».

У полі зору працівників центру знаходиться також психологія інтеракцій, інтегративні техніки та психологічна консультативна допомога дітям / сім’ям внутрішньо переміщених осіб, учасникам бойових дій та їх сім’ям, які переживають посттравматичний стресовий синдром і ситуації життєвої кризи. 

З метою стимулювання інтересу здобувачів вищої освіти до особистісного саморозвитку використовуються проєктні технології та ділові ігри: «Як не потрапити на гачок маніпулятора», «Самоактуалізація внутрішнього потенціалу: розвиток навичок конструктивної комунікації»; моделювання: «Особистість компетентного психолога: від теорії до практичної діяльності»; з метою стимуляції інтересу до пізнавальної діяльності проводяться майстер-класи: «Ефективний імідж: мистецтво керувати враженням», «Самоменеджмент – мистецтво самоуправління» та ін.); з метою імітації майбутньої діяльності в ігровій формі використовуються авторська трансформаційна гра «Розправ крила», ділові ігри за методом case-stude та коучинг-технологій: «Профілактика емоційного вигорання науково-педагогічних працівників в умовах війни», «Профілактика стресу на виробництві. Регуляція психоемоційного стану працівника»; майстер-класи: «Дерево як образ Я», «Матусина сумка», «Чи вмієте ви зберігати свої кордони? Так, ні, напевно…», «Майстерня бажань», «Метелик – цикл трансформацій».

Перспективи розвитку Психологічного центру орієнтовані на розробку науково-методичного забезпечення діагностичних, розвивальних, стимулюючих, корекційних, психолого-педагогічних технологій актуалізації психологічних ресурсів та життєстійкості особистості, які сприятимуть підвищенню психологічного благополуччя, гармонізації життєдіяльності учасників освітнього процесу; створення психологічно сприятливих, комфортних умов для реалізації можливостей усіх суб’єктів культурно-освітнього простору, який змінюється швидше, ніж суб’єкт пізнання, і тому потребує постійної психологічної підтримки діалогу між відомим, невідомим, суперечливим, несумісним проявом об’єктивної реальності

.

ЛАБОРАТОРІЯ ПСИХОФІЗІОЛОГІЧНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ

Метою діяльності лабораторії є створення умов для проведення науково-методичних, експериментальних досліджень з актуальних і пріоритетних проблем психології та психофізіології, діагностики психічних, особистісних, психофізіологічних показників та поведінкових реакцій учасників освітнього процесу університету, а також інших осіб різних вікових груп. Керівником лабораторії є кандидат психологічних наук, доцент С.В. Шевченко.

Основними завданнями діяльності лабораторії є організація, координація та проведення наукових та експериментальних досліджень відповідно до напряму роботи лабораторії; проведення фундаментальних та прикладних наукових досліджень із договірних тематик; надання наукових, діагностичних, консультаційних, експертних та інших видів послуг учасникам освітнього процесу університету, а також іншим юридичним та фізичним особам на підставі договорів; збір та узагальнення результатів досліджень за напрямом діяльності лабораторії; участь у підготовці наукових і науково-педагогічних кадрів, сприяння підвищенню якості підготовки здобувачів вищої освіти.

Сучасний комплекс для тестування, що наявний в лабораторії, має безліч можливостей та переваг: понад 600 психологічних і психофізіологічних тестів; індивідуальна конфігурація для спрямованості дослідження; найповніша база актуалізованих норм; максимальна об’єктивність і точність результатів; групове бланкове та мережеве тестування; високий ступінь захисту персональних даних. Велике значення в розвитку методології психологічної діагностики мають технічні засоби стимуляції, реєстрації та обробки психодіагностичної інформації.

Здобувачі вищої освіти в рамках практичних занять відпрацьовують навички проведення комп’ютерного психодіагностичного дослідження за допомогою сучасних комп’ютерних програм на базі лабораторії, мають доступ до користування унікальною базою комп’ютерного комплексу психофізіологічних тестів й використання її при організації наукової діяльності, проведення експериментальних досліджень з пріоритетних й актуальних проблем психології та психофізіології, з подальшим представленням їх на Всеукраїнському конкурсі студентських наукових робіт та підготовкою наукових публікацій. 

У межах реалізації науково-практичного курсу «Сучасні практико-орієнтовані технології в психології» співробітниками лабораторії психофізіологічних досліджень проводяться науково-методичні семінари для практичних психологів м. Мелітополя та громад Мелітопольського району. 

Діяльність, напрями роботи та наукові досягнення лабораторії представлено на Міжнародній конференції «The International Conference on Sustainable Futures: Environmental,Technological, Social and Economic Matters» за темою «The peculiarities of using the computer complex HC-psychotests in the process of psychodiagnosis of the level of development of future specialists` mental capacity, 2020 р., у Міжнародному культурно-просвітницькому фестивалі «З Країни в країну», 2019 р., під час проведення Міжнародної науково-практичної конференції «Пріоритетні напрями психолого-педагогічного супроводу в освітньому просторі Нової української школи: організація, координація, науково-методичне забезпечення, 2019 р. 

У лабораторії психофізіологічних досліджень здійснюється діагностика психічних, особистісних, психофізіологічних та поведінкових реакцій учасників освітнього процесу закладів освіти територіальних громад Мелітопольського району відповідно до укладених договорів. 

У 2019 р. підписано білатеральну угоду про співпрацю між лабораторією психофізіологічних досліджень та Вищою лінгвістичною школою у м. Ченстохова (Польща). У 2023 р. підписано договір про співробітництво з Громадським об’єднанням «Центр розвитку, корекції, психіатричної, психологічної, педагогічної допомоги для дітей та дорослих «Територія розвитку». Згідно договорів сторони домовилися встановити взаємовигідну співпрацю в сфері вищої освіти та наукових досліджень.

У 2019 р. лабораторію психофізіологічних досліджень відвідали Надзвичайний і повноважний посол Федеративної республіки Німеччини в Україні пані Анка Фельдгузен і Генеральний консул Німеччини у м. Донецьк (офіс м. Дніпро) пан Штефан Кайль. 

Можливості лабораторії психофізіологічних досліджень за темою «Впровадження інноваційних ІКТ та АR-технологій в процесі розвитку життєстійкості майбутніх фахівців в умовах сучасного освітнього простору» презентовано на Тринадцятій міжнародній виставці «Сучасні заклади освіти – 2022» й виставці освіти за кордоном «World Edu» в номінації «Модернізація інформаційно-ресурсного забезпечення освітнього процесу».

ЛАБОРАТОРІЯ ПСИХОЛОГІЇ ЗДОРОВ’Я

Основною метою діяльності лабораторії є проведення наукових досліджень, виконання науково-дослідних робіт, виготовлення науково-методичної продукції, провадження інноваційної діяльності, а також забезпечення умов для здійснення підготовки фахівців. Керівник лабораторії – доктор психологічних наук, доцент О.В. Ковальова. 

Основними завданнями діяльності лабораторії є організація, координація та проведення наукових та експериментальних досліджень, проведення фундаментальних та прикладних наукових досліджень із договірних тематик, надання наукових, консультаційних, експертних та інших видів послуг учасникам освітнього процесу, кафедрам, іншим структурним підрозділам університету, а також іншим юридичним та фізичним особам, організація впровадження результатів досліджень і розробок у виробництво та навчальний процес, сприяння підвищенню якості підготовки фахівців: бакалаврів, магістрів, аспірантів та докторантів, встановлення зв’язків з науковими і освітніми закладами в галузі психології здоров’я.

Лабораторія займається науково-методологічними питаннями створення освітнього середовища для дітей з особливими освітніми потребами в контексті сучасних педагогічних інновацій, впровадженням результатів наукових досліджень у практику навчання і виховання дітей з особливими потребами.

Впродовж 2019-2021 рр. в лабораторії виконувалася наукова робота молодих учених за рахунок коштів загального фонду державного бюджету «Розробка методології психолого-педагогічного супроводу сімей, які виховують дітей з особливими потребами» (номер держреєстрації 0119U002003).

З метою апробації результатів наукових досліджень в лабораторії за останні роки були проведені: науково-практичний семінар «Сучасні батьківські збори: педагогіка партнерства і толерантності» в рамках І Відкритого освітнього форуму «Нова українська школа: партнерство в дії»; навчально-методичний семінар «Особливості використання об’ємної пісочної мандали «Грані власного Я» в інклюзивному просторі»; навчально-методичний семінар «Особливості використання лялькотерапії в роботі сучасного психолога з родиною, яка виховує дитину з інвалідизацією»; майстер-класи «Робота з емоціями дитини в психотерапевтичному процесі», «Мандалотерапія в роботі з дітьми та підлітками», «Вчителі і батьки: точки зіткнення», «Використання сугестивних методів в роботі з батьками, що виховують дітей з обмеженими можливостями здоров՚я», трансформаційна гра «Розправ крила» в рамках Міжнародної науково-практичної конференції «Пріоритетні напрями психолого-педагогічного супроводу в освітньому просторі Нової української школи: організація, координація, науково-методичне забезпечення», тренінг «Ресурси жіночності»,  семінар з міжнародною участю «Духовне бачення інклюзивного простору в освіті».

На базі лабораторії у 2021 р. відбулася Міжнародна науково-практична конференція «Сучасні тенденції та концептуальні напрями розвитку інклюзивних практик», яка об’єднала науковців з 17 вітчизняних та 9 зарубіжних закладів вищої освіти та організацій, які мають безпосереднє відношення до проблем інклюзивної освіти.

На базі лабораторії постійно діє психотерапевтична група за методом психодрами для батьків, які виховують дітей з особливими потребами (психодраматерапевт О.О. Прокоф’єва).

Спільно з ГО «Особливе батьківство. Захист прав особливих родин» на базі лабораторії у 2021 році було знято документальний фільм «Непомітна інвалідність. Не інтерв’ю… З життя» про батьків, які виховують дітей з розладами аутичного спектру. Фільм підготовлено до Міжнародного дня поширення інформації про аутизм 2 квітня.

У 2019 р. лабораторію відвідали Надзвичайний і повноважний посол Федеративної республіки Німеччина в Україні пані Анка Фельдгузен і Генеральний консул Німеччини пан Штефан Кайль, у 2021 р. – заступник Міністра освіти і науки України Віра Рогова, президент Національної академії педагогічних наук України Василь Кремень, заступник голови Запорізької обласної державної адміністрації Руслан Шиханов, заступник міського голови м. Мелітополя Михайло Семікін.

На базі лабораторії психології здоров’я фахівці ефективно інтегрують інноваційні інформаційні технології в психологічну, інклюзивну практику та систему вищої освіти, активно вивчають перспективи впровадження сучасних хмарних технологій, AR/VR технологій, як в суспільну практику збереження психологічного здоров’я та благополуччя нації, так і в систему підготовки майбутнього професійно стійкого, конкурентноспроможного фахівця. Низка емпіричних досліджень, спрямованих на імплементацію інноваційних підходів в традиційну практику, знайшли своє визнання у вітчизняній та світовій науковій площині: «Features of implementation of modern AR technologies in the process of psychological and pedagogical support of children with autism spectrum disorders», «The peculiarities of the usage of AR technologies in the process of hardiness of future professionals», «The use of augmented reality technologies in the development of emotional intelligence of future specialists of socionomic professions under the conditions of adaptive learning», «Features of Implementation of Augmented and Virtual Reality Technologies in the Psycho-Correctional Process of Development of Emotional Intelligence of High School Students in Terms of Professional Self-Determination».

Потужна матеріально-технічна база лабораторії психології здоров’я дає можливість проводити актуальні дослідження згідно суспільного запиту та апробувати авторські розробки. Дослідження на тему: «Особливості впровадження інноваційних AR технологій в процес психолого-педагогічного супроводу дітей з розладами аутистичного спектру», апробацію якого Варіна Г.Б. проводила на базі лабораторії психології здоров’я, у 2020 р. здобуло перемогу на обласному конкурсі для обдарованої молоді в галузі науки. Лабораторія психології здоров’я в освітньому та науковому просторі виступає ефективної платформою для взаємодії фахівців та здобувачів вищої освіти. В творчому та безбар’єрному просторі здобувачі під керівництвом фахівців проводять наукові дослідження, які отримують визнання в різних галузях на всеукраїнському та міжнародному рівнях: Ярменко А. «Психологічні детермінанти розвитку емоційної стійкості старшокласників засобами арттерапії» – диплом ІІІ ступеня за результатами ІІ-го етапу Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт в галузі «Педагогічна та вікова психологія» (2019 р.); Раткова В. «Особливості використання AR-технологій в процесі розвитку життєстійкості майбутніх фахівців в умовах сучасного освітнього простору» – диплом ІІ ступеня за результатами ІІ-го етапу Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт в галузі «Інформаційно-комунікаційні технології в освіті» (2021 р.); Брага І. «Інноваційні підходи в сучасній психологічній практиці», перемога у International Scientific Project European Integration in Education, Science and Culture «Youth Art», м. Ополє, Польща (2021 р.).

Ефективна взаємодія, дружня атмосфера, відкритість європейському досвіду створюють широкі можливості для практикоорієнтованої, дослідницької та інноваційної діяльності на базі Лабораторії психології здоров’я. Лабораторія психології здоров’я має високий науковий та творчий потенціал для розв’язання важливих завдань у галузі спеціальної освіти, клінічної та реабілітаційної психології з урахуванням вимог сучасної науки та практики і активно використовується у освітньому процесі університету.